Genom samarbete med näringsliv och intressegrupper skapar vi bättre förutsättningar för barnen och vår gemensamma framtid.

Vi gör det enkelt för företag att ta ställning för barnens hälsa och att visa att man tar sitt sociala ansvar

Genom samarbete med näringslivet och intressegrupper har vi lyckats sänka den grundläggande lägeravgiften med 50–75 %. Med er hjälp kan vi få ännu fler barn och ungdomar att få en trygg och konstruktiv sommar när de vuxna på på sina arbeten.

Sponsormöjligheter – så här kan ni hjälpa till!

1. Arrangera egna läger med Leksand Sports Camp och subventionera deltagaravgifterna

2. Subventionera deltagaravgifter för er personal och deras familjer

3. Subventionera deltagaravgifter för barn med begränsade ekonomiska resurser

 

Oavsett hur ni väljer att subventionera barns deltagande utgår vi ifrån följande sponsornivåer.

 

Guldsponsor:
Subventionerar deltagandet med 100 tkr (vi dubblar värdet till 200 tkr)

Exempel:
– Tillsammans ger vi 40 barn kostnadsfria vistelser under tre dygn (eller 20 barn under en vecka)
– Er logotyp exponeras stort på lägertröjor och skyltar i området som har 150.000 besökare per år
– Ni får exponering i alla våra kanaler och i samarbete med våra partners
– Ni kan marknadsföra er insats i era kanaler och använda vår logotyp

 

Silverponsor:
Subventionerar deltagandet med 50 tkr (vi dubblar värdet till 100 tkr)

Exempel:
– Tillsammans ger vi 20 barn kostnadsfria vistelser under tre dygn (eller 10 barn under en vecka)
– Er logotyp exponeras smått på lägertröjor och skyltar i området som har 150.000 besökare per år
– Ni får exponering i alla våra kanaler
– Ni kan marknadsföra er insats i era kanaler

 

Bronsponsor:
Subventionerar deltagandet med 25 tkr (vi dubblar värdet till 50 tkr)

Exempel:
– Tillsammans ger vi 10 barn kostnadsfria vistelser under tre dygn (eller 5 barn under en vecka)
– Ni får exponering i alla våra kanaler
– Ni kan marknadsföra er insats i era kanaler

 

Barnens hälsa

Visste du att 25 % av alla barn under 10 år och 50 % av alla personer i Sverige över 16 år är överviktiga eller lider av fetma. Det är en ökning med 100 % på bara 10 år.
Källa: Livsmedelsverket (2017)

Statistik visar tydligt att fetma och övervikt ofta leder till utanförskap, psykisk ohälsa och följdsjukdomar som diabetes, hjärtproblem osv. Parallellt med att barnen blir allt mer stillasittande framför datorn har antalet idrottslektioner i skolan minskat, i många fall ner till en timme aktivitet per vecka. Resultaten är förödande.
Källa: Folkhälsorapporten (2017)

Övervikt och fetma är betydligt vanligare i områden med låg köpkraft. Nya rapporter visar att närmare 1,5 miljoner svenskar är eller riskerar att hamna inom EU:s gräns för fattigdom. Många av dem är barn.
Källa: SCB

1. Arrangera egna läger hos oss

Så här kan ett företagsanpassat läger se ut: 

Exempel: Sportlov, Höstlov, Påsklov osv.

1. Er personal tar med sig sina barn till arbetet (vanligtvis måndag) där våra lägerbussar hämtar upp och kör dem till våra läger

2. Vår personal tar hand om dem dygnet runt och ser till att de får åka skidor, skateboard, gokart, spela fotboll, bada eller vad ni nu vill ska ingå i paketet.

3. Vi kör hem barnen sista skollovsdagen lagom till när er personal slutar (vanligtvis fredag).

 

Så här enkelt bokar ni en företagsprofilerad äventyrsdag eller helg som passar er behov. 

1. Klicka på intresseanmälan och fyll i de aktiviteter ni är intresserade av

2. Vi skapar en anpassad sida för ert företag, skola eller förening med möjlighet att anmäla intresse,
se exempel här >>>

3. Ni bjuder in era medlemmar, elever eller personal

4. Betala mot faktura eller låt var och en betala för sig med betalkort eller Swish

Utöver alla praktiska fördelar med Leksand Sports Camps nyckelfärdiga lägerkoncept finns många ekonomiska fördelar för alla inblandade:

 

En sportlovsresa för en barnfamilj kan kosta allt från 30 000 till 100 000 kr (netto) beroende på var man vill åka och hur mycket man förlorar i inkomst när föräldrarna inte jobbar. Familjen har inga möjligheter till avdragsrätt utan måste betala allt med löneskattade medel. Dessutom tappar företagen mycket intäkter om personalen inte jobbar. 

 

Vårt alternativ gör det möjligt för personalen att jobba samtidigt som barnen får åka på sportlov och lära känna den övriga personalens barn. Dessutom till en bråkdel av kostnaden. En sportlovsbiljett hos oss kostar ca 3900 kr (brutto) och inkluderar boende med helpension, bussresor, barnpassning, liftkort, badbiljetter och mycket annat. 

 

Genom att göra detta som en "Employer branding aktivitet" eller som ett företagsanpassat marknadsföringsevent med kunder och leverantörer, kan hela kostnaden bli avdragsgill. 

 

2. Subventionera deltagaravgifter för er personal och deras familjer

Ni vet väl att ni kan ge er personal skattefria friskvårdsbidrag för upp till 5.000 kr per år (som får värdet av 10.000 kr hos oss, tack vare vår grundfinansiering). Det ger innehavaren en veckas vistelse hos oss och upp till 40 timmar av hälsofrämjande aktiviteter.

Exempel: Ni erbjuder er personal möjligheten att köpa klippkort hos oss för 5.000 kr, vilket ger innehavaren 7 dagars vistelse till ett värde av 10.000 kr.

Dessutom får medföljande familjemedlemmar 50% rabatt på sin vistelse.

Kontakta oss för mer information.

3. Subventionera deltagaravgifter för barn med begränsade ekonomiska resurser

Vi samarbetar med flera organisationer som hjälper ekonomiskt utsatta barn. Samarbetet bygger på att Leksand Sports Camp ger sponsorer marknadsföring mot att de i sin tur subventionerar barns deltagande till motsvarande belopp eller mer.

Referenser

Jag vill å hela IOGT-NTO:röreslsens vägnar tacka för en fantastisk helg i Leksand. Vi alla är supernöjda och tacksamma och givetvis vill vi fortsätta samarbetet även nästa år. Men då med en ännu större grupp.
Marie Hillner
Verksamhetsutvecklare IOGT-NTO
Otroligt proffsigt läger! Vi var med på Leksand Sport Camp sommaren 2018 och vi är otroligt överraskade! Bra information till deltagarna, bra ledare, aktiviteter samt helhetsintrycket av vistelsen. Detta kom både från föräldrar samt ungdomarna som deltog. Detta blev en plats för ungdomarna att växa!
Sofie Schwertner
Verksamhetsansvarig Fryshuset
För många timmar framför skärmen och för lite motion – svenska barn är mer stillasittande än någonsin. – Jag tror att problemet kommer att växa. Konkurrensen inom stillasittande aktiviteter kommer bara att öka och det kräver att föräldrar tar ansvar, säger Claude Marcus.
Claude Marcus
Professor på Karolinska Institutet

Kontakta oss om ni vill ha mer information

Fyll i formuläret så kontaktar vi er snarast möjligt