Överläkaren: Så mycket behöver ditt barn röra på sig för att må bra
24 maj 2018

För många timmar framför skärmen och för lite motion – svenska barn är mer stillasittande än någonsin. – Jag tror att problemet kommer att växa. Konkurrensen inom stillasittande aktiviteter kommer bara att öka och det kräver att föräldrar tar ansvar, säger Claude Marcus, professor på Karolinska Institutet.

 

De senaste årtiondena har fysisk aktivitet bland barn och unga minskat och skärmanvändning pekas ofta ut som boven. Forskning visar att barn i åldrarna 6-10 år är mer stillasittande eftermiddagar på helgerna jämfört med en helt vanlig skoldag.

– För 20 år sedan fanns det inte mycket annat än att läsa om man ville sitta still och då ville inte barn sitta still. I dag ser det helt annorlunda ut, säger Claude Marcus, professor på Karolinska Institutet.

Här är sommarkollot som sätter barn i rörelse – läs mer här! 

 

”Hälsovinsterna är otroligt stora”

En stillasittande livsstil ökar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, reumatiska sjukdomar, okänslighet mot insulin, depression och sömnrubbningar.

– Hälsovinsterna med fysisk aktivitet är otroligt stora.

Claude Marcus vill dock förtydliga att motion och fetma inte hänger ihop.

– Barn behöver dock daglig fysisk aktivitet oavsett om barnet är överviktigt eller inte. Fetma och motion är helt olika saker.

 

Hitta en aktivitet tillsammans

Om man är orolig för att ens barn sitter still för mycket tycker Claude Marcus att man ska fråga sig om man själv får den motion man behöver.

– Som förälder har man här ett stort ansvar. Tycker man själv att något är jobbigt, då kommer barnen också tycka det. Kan man hitta en aktivitet som är rolig att göra tillsammans då är det fantastiskt bra.

 

Hur mycket bör ett barn röra på sig varje dag?

– Barn bör ha minst en timme fysisk aktivitet på medelhög nivå. Tempot ska vara så högt att man inte kan prata under tiden man utför aktiviteten, säger Claude Marcus.

Så behöver ditt barn träna efter sin ålder

Barn i olika åldrar behöver olika typer av fysisk aktivitet.

  • Åren innan puberteten utvecklas barnens nervsystem och då är det viktigt med en så allsidig träning som möjligt för att bygga upp motorik, koordination, reaktionssnabbhet och balans.
  • Under puberteten växer hjärtat och då är konditionsträning viktig. Det är under denna period vi tränar upp en bra grundkondition som vi sedan tar med oss resten av livet.
  • Efter puberteten är det perfekt att bygga upp muskelstyrkan.

Sommarkollot med hälsa och idrott i fokus – läs mer och boka här! 

Överläkaren: Så mycket behöver ditt barn röra på sig för att må bra

 

Att vi mår bra av att röra på oss är ingen nyhet och många föräldrar är oroliga för att deras barn spenderar för mycket tid framför datorn. Här är fem tips som gör det lättare att få barnen att skippa skärmen i sommar.

 

1) Peppa istället för att tjata!

Uppmuntra till aktiv lek och aktiviteter istället för att tala negativt om stillasittande. Ge positiva alternativ till att sitta vid datorn – föreslå en cykeltur till stranden, en studsmattetävling eller dra med hela familjen på en skattjakt i trädgården.

2) Involvera barnen i besluten

Låt hela familjen komma med förslag på roliga saker att göra och planera in nya saker att testa. Någon kanske vill ha vattenkrig, någon annan kanske vill bygga en koja.

3) Planera en aktiv semester

Planera in aktiva äventyr på semestern – det kan vara allt från femkamp i trädgården till en upptäcktsfärd i skogen. Eller låt barnen hitta nya sätt att komma i rörelse på sommarläger eller sportkollo.

4) Ta cykeln eller gå

Skippa bilen när det går! Ta en promenad, cykla eller kör sparkcykel till stranden eller parken.

5) Lek!

Uppmuntra till lekar som sätter barnen i rörelse – och var gärna med själv! Ordna en äventyrsjakt, spela badminton i parken eller ge er ut och plocka bär i skogen. Eller varför inte ordna en dansföreställning i vardagsrummet eller rigga upp för ”hela havet stormar” i köket när det regnar ute?

Det här är Leksand Sports Camp

  • Sportkollo och sommarläger för barn i åldrarna 10–15 år
  • Fokus på hälsa och rörelse
  • Barnen kan välja själva två temagrupper varje dag. Prova på gokart, klättring, cykling, fotboll, simning osv.
  • Inga tävlingsmoment
  • Ledarna reser med barnen från Stockholm, Göteborg och Malmö
  • Hälsosam mat och roliga kvällsaktiviteter som disco, minigolf och artistuppträdanden
  • Fritt inträde till Leksand sommarland
  • Utbildad personal dygnet runt.

 

Läs mer om Leksand Sports Camp och boka sommarläger här.

 

 

Fem tips som får barnen att röra på sig i sommar